دانلود آهنگ جدید
توصیه های پزشکی کودک و نوجوان 1

چه زمان هایی چکاپ و معاینه برای نوزاد نیاز می شود؟

1- به محض تولد: تست های شنوایی انجام می شود، سطح ویتامین K بررسی می گردد، و واکسن هپاتیت ب نیز باید زده شود.

2- درهفته یکم تا چهارم، وضعیت خوردن کودک بررسی می گردد تا نحوه رشد سالم کودک نیز مشخص گردد.

3-درهفته ششم تا هشتم، ارزیابی فیزیکی و وضعیت رشد نوزاد بررسی می شود. مواردی مانند شنوایی، دید، قد و وزن نوزاد در این چکاپ ها مشخص خواهد شد و در صورتی که نوزاد، مشکل پزشکی خاصی داشته باشد، اقدامات درمانی در نظر گرفته می شود.

4- درماه ششم و نهم نیز قد، وزن، شنوایی و دید نوزاد بررسی می شود، تا از بروز اختلالات گفتاری و یا اختلال در برقراری ارتباط نوزاد با اطرافیانش پیشگیری شود.

5-  یک سالگی زمان ***انجام واکسیناسیون ***و بررسی مواردی همچون رشد قدی و میزان سلامت جسمانی نوزاد می باشد.

6- بعد از یک سالگی، دردو سالگی، سه سالگی و چهار سالگی نیاز به چکاپ می باشد. قبل از سن مدرسه، بهتر است بسیاری از موارد مانند شنوایی، دید و همچنین رشد دندان های کودک نیز بررسی شود.

زمان مناسب برای معاینه نوزادان و کودکان

واکسیناسیون و انواع واکسن ها

برنامه ی واکسیناسیون به منظور پیشگیری از بیماری های خطرناک از بدو تولد نوزاد آغاز می شود و در واقع مهمترین بخش تامین سلامت کودک را تشکیل می دهد.

واکسن ب ث ژ:

این واکسن باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری سل خواهد شد. در صورتی که تا 1 سالگی نوزاد، تزریق واکسن ب ث ژ انجام نگرفت نیاز است که تست PPD انجام گیرد.اگر جواب تست منفی بود می توان واکسیناسیون را انجام داد.

واکسن هپاتیت:B

ویروس هپاتیت B تزریق این واکسن امری مهم است که از سال 1372 جزو برنامه واکسیناسیون اطفال قرار گرفته است.

قطره خوراکی فلج اطفال:

فلج اطفال یک بیماری ویروسی است که ممکن است باعث فلج شدن دائم نوزاد گردد. با انجام واکسیناسیون می توان از این بیماری جلوگیری نمود. این واکسن به صورت قطره خوراکی ساخته شده است.

واکسن MMR (سرخك، سرخجه، اوريون): بیشتر خانم های باردار ممکن است دچار این بیماری ها شوند و در صورتی که مبتلا شوند احتمال نقص مادرزادی شدت خواهد یافت.

زمان مناسب برای زدن واکسن

امتیاز دهید
ارسال نظر براي اين مطلب

نام