close
دانلود آهنگ جدید
ویژگی های یک دندان پزشک خوب



ویژگی های یک دندان پزشک خوب

ویژگی های یک دندان پزشک خوب

دندان پزشک خوب یعنی که؟ دندان پزشکی خوب یعنی کجا؟

به نظر شما یک مطب دندان پزشکی استاندارد باید دارای چه فضاهایی باشد؟

چه اتاق هایی را باید در یک مطب دندان پزشکی ایده آل ببینید؟

این مطلب به شما کمک می کند معیارهایی را در همین راستا فرا بگیرید.

 

هر مطب دندان پزشکی باید مجهز به چندفضای کاملا مجزا از یکدیگر باشد. بخش نخست به بیماران مراجعه کننده به مطب دندان پزشکی تعلق دارد. بیماران، محدوده سنی متفاوتی دارند ولی فقط لازم است اتاق انتظار کودکان از بزرگسالان جدا شود. برای اتاق انتظار کودک، می توان از تصاویر و شخصیت های مورد علاقه کودکان به شکل پوستر روی دیوارها استفاده کرد یا اسباب بازی هایی را برای کودکان در آن قرار داد. در این محیط، کودکان به دور از محیط پرسروصدا و شکایت بزرگسالان در کنار همسالان خود خواهند بود و با دیدن همسالان شان که به مطب دندان پزشکی آمده اند، راحت تر با ترس و نگرانی هایشان کنار می آیند.

فضای دیگر، فضای درمانی است که شامل اتاق دندان پزشک، لابراتوار و اتاق استریلیزاسیون می شود. در برخی از مطب های مدرن برای اینکه بیماران از شرایط استریلیزه مطمئن شوند، یک اتاق استرلیزه شیشه ای وسط کلینیک می سازند و وسایل را در آن قرار می دهند تا بیماران با تمایل بیشتری به مطب بیایند. تمام فضاهای مطب باید پوشش سرامیک و قابل شست وشو داشته باشد و صندلی دندان پزشکی نیز باید پوشش های پلاستیکی قابل شست وشو داشته باشد.

 

اخلاق یک دندان پزشک حرفه ای

حتما شما هم دوست دارید که در مطب دندان پزشکی، علاوه بر تمیز و مرتب بودن خود مطب، با یک دندان پزشک خوش اخلاق مواجهه داشته باشید. یک دندان پزشک خوب و حرفه ای و موفق از این ویژگی ها بهره مند است:

 

۱-از گفت وگو با پرستار خود در مورد مسایل خصوصی و خانوادگی یا انتقاد از وضع موجود در حضور بیماران و حین درمان خودداری می کند. صحبت های او فقط درباره امور جاری درمان و مسایل مطب است. او از شوخی کردن و گفتن لطیفه پرهیز می کند. گفت وگوی کارکنان مطب با بیماران نیز باید محترمانه باشد. در چنین فضایی هرگز حرکات و اعمال ناشیانه بیمار که از بی اطلاعی سرچشمه می گیرد، تمسخر نمی شود؛ مثلا درآوردن کفش ها هنگام نشستن روی صندلی دندان پزشکی مورد استهزا قرار نمی گیرد. در چنین مواردی خیلی صمیمانه می شود گفت: احتیاجی به درآوردن کفش ها نیست.

 

۲-یک دندان پزشک کاردان از نحوه درمان انجام شده توسط همکاران دیگرش انتقاد نمی کند و هرگز از بدگویی بیمار از همکاران دیگرش هم استقبال نمی کند و فقط گوش می کند. هرگز نمی گوید: «بله، متاسفانه خیلی از همکاران دندان پزشک اعمال غیربهداشتی یا غیرانسانی انجام می دهند.» و حتی وقتی از کار ضعیف همکاری سوال می شود، احتمالا چیزی در این حدود می گوید که: «من از شرایط قبل از درمان اطلاعی ندارم که قضاوت کنم. شاید چاره ای جز این نبوده است.» او توجه دارد که همیشه بیماران راضی وی نزد وی می آیند و بیماران ناراضی وی نزد دیگر همکاران می روند. بیماری که از همکاران دیگر نزد وی بدگویی می کند به زودی از وی نیز نزد دیگران بدگویی خواهد کرد. برخی همکاران، حتی در محافل و مجالس خصوصی نیز از روش های غلط و مردم فریب دیگران با هیجان تعریف می کنند و باعث بدبینی به کل حرفه پزشکی می شوند. اما شما به عنوان یک پزشک یا دندان پزشک، اگر همکاری را می شناسید که شئون پزشکی را رعایت نمی کند، بهتر است مستقیما به خود وی تذکر دهید یا از پیش کسوتان حرفه بخواهید او را نصحیت کنند.

 

۳- دندان پزشک خوب هرگز بیمار را تحقیر نمی کند؛ چراکه تحقیر ممکن است با نگاه، گفتار یا عمل باشد؛ مثل بلند صحبت کردن، به کار بردن کلمات توهین آمیز یا بیماری را بر بیمار دیگر ترجیح دادن یا عدم رعایت نوبت که همگی باعث تحقیر و عصبانیت و گاهی باعث ایجاد بغض می شود.

 

۴-تبعیض بیش از هر چیز، افراد را عصبانی می کند. اگر روزی همه بیماران بیش از معمول منتظر بمانند در نهایت گله خواهند کرد ولی اگر پس از ساعت ها انتظار نوبت آنها رعایت نشود، این باعث عصبانیت بقیه بیماران می شود. گاهی واکنش برخی بیماران آنقدر شدید است که با انکار درمان مطلوب، نارضایتی خود را بروز می دهند یا به مراجع قانونی مثل نظام پزشکی شکایت می کنند.

 

۵-  یک دندان پزشک کاردان درحضور بیمار، تلفنی از معامله اتومبیل، خرید زمین یا روش گرفتن وام از بانک صحبت نمی کند. اگر برای گفت وگو در چنین موضوع هایی کسی به وی تلفن کرد، از منشی می خواهد شماره تلفن او را بگیرد تا در اولین فرصت از اتاق شخصی خود با وی تماس برقرار کند. البته پدر یا مادر، معلمان و اساتید استثنا هستند؛ زیرا معطل نگه داشتن آنها آن روی خط توسط منشی محترمانه نیست.

 

۶-  او هرگز اجازه نمی دهد بیمار، ناراضی از مطب برود. اگر اشتباه یا سوءتفاهمی رخ داده، حتما با او صحبت می کند و به او توضیح می دهد. اگر کوتاهی از طرف وی یا کارکنان مطب بوده، با صداقت آن را قبول می کند و معذرت می خواهد؛ به ویژه گله و شکایت از کارکنان را بدون تعصب می پذیرد. او پیش داوری نمی کند و حق را به یک طرف نمی دهد. ابتدا اظهارات دو طرف را می شنود و سپس قضاوت می کند و اگر سوءتفاهمی رخ داده، حتما بیمار را توجیه می کند.

 

هفته نامه سلامت- مرداد 89

 

خصوصیات یک دندانپزشک خوب چیست؟

یکی از نکات مهم در داشتن سلامت دهان و دندان، داشتن دندانپزشک خوب است که در عین داشتن مهارت کافی به او اعتماد کافی هم داشته باشیم. فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در انتخاب دندانپزشک خوب مد نظر قرار گیرد:


مهم ترین نکته داشتن مهارت، تجربه و دانش کافی است. دندانپزشکی علمی پویاست که به طور مداوم از نظر مواد، روشها و تکنیکها به روز می شود و یک دندانپزشک خوب سعی می کند با شرکت در  دوره ها و کنگره های مختلف علم خور را به روز نگه دارد.

نکته مهم دیگر رعایت موارد کنترل عفونت و استریلیزاسیون است. دندانپزشکی محلی است که در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی مکانی مناسب برای انتقال بیماریهای گوناگون است. از این رو دندانپزشکی که انتخاب می کنید بایستی حتما به دستگاه اتوکلاو مجهز باشد و وسایل کاملاً استریل شوند.

از دیگر موارد اخلاق، رفتار و نحوه برخورد و  از همه مهمتر پاسخگو بودن دندانپزشک می باشد. دندانپزشکی که به خواسته های بیمار خود توجه لازم را نکند و یا در برابر عوارض احتمالی پاسخگو نباشد نمی تواند انتظارات بیمار خود را به خوبی برآورده کند.

دندانپزشکی برای بعضی از افراد محیط پراسترسی است که بیشتر ریشه در تجربیات قبلی فرد دارد. دندانپزشکی خوب است که به گونه ای رفتار کند و محیط را به گونه ای فراهم کند که تا حد امکان از استرس بیمار کاسته شود و فرایند درمان را برای فرد خوشایند کند چرا که علت بسیاری از عدم مراجعات به دندانپزشکی همین ترس از دندانپزشکی است.

تشخیص مناسب و انجام بهترین درمان انتظاری است که از یک دندانپزشک خوب می رود. برای رسیدن به این امر، علم و دانش دندانپزشک و درخواست گرافیها و در صورت لزوم آزمایشهای لازم ضروری است.

انجام بعضی از کارها تخصصی است. دندانپزشکی خوب است که اصرار بر انجام کارهایی که در حیطه تخصصی او نیست نداشته باشد و در موارد لزوم بیمار را به همکاران متخصصش ارجاع دهد. انجام این کار به طور حتم از بسیاری از عوارض جلوگیری خواهد کرد.

مسئله مهم دیگر قیمتها و بعد اقتصادی کار است که شاید روی بقیه موارد اثر بگذارد. تفاوت قیمتهایی که در کلینیکهای مختلف شاهد هستید به عوامل زیادی وابسته است. از نوع مواد به کار رفته شده، تا مهارت و تخصص دندانپزشک، محل مطب و شاید از همه مهمتر انصاف دندانپزشک بستگی دارد. در این کلینیک سعی شده در عین استفاده از بهترین مواد و همکاری با بهترین لابراتوارهای تهران، بهترین کیفیت کار با مناسب ترین قیمت به مراجعین محترم عرضه شود.

در شهر تهران، ترافیک مسئله بسیار مهمی است از این رو شاید انتخاب دندانپزشکی که به محل کار یا زندگی شما نزدیک باشد بسیار راحت تر  باشد.

امیدواریم توجه به موارد فوق به شما کمک کند که بتوانید به انتخاب درستی در تعیین دندانپزشک خوب خود بردارید و گام مهمی در ارتقا سلامت دهان خود و خانواده خود بردارید.


امتیاز دهید
ارسال نظر براي اين مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
دکتر سحر میرآبا
دکتر سحر میرآبا

دکتر سحر میرآبا جراح - دندانپزشک

توصيه هاي پزشکي و درماني
آمار سايت
آمار بازديد آمار بازديد
بازديد امروز بازديد امروز : 52
بارديد ديروز بارديد ديروز : 30
بازديد هفته بازديد هفته : 387
بازديد ماه بازديد ماه : 647
بازديد کلي بازديد کلي : 6,467

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ي پيآِ ي پي : 3.233.224.8
مرورگر مرورگر :
سيستم عامل سيستم عامل :


Button Project - rokaweb.ir