دانلود آهنگ جدید
درمان ریشه

root canal therapy (به اصطلاح عصب کشی) به معنای درمان ریشه دندان است.

این درمان زمانی ضرورت پیدا می کند که پالپ یا بافت زنده داخل دندان دچار التهاب یا عفونت شود. در این هنگام پس از بی حس کردن دندان، این بافت ملتهب خارج شده و داخل ریشه با مواد خاصی به نام گوتاپرکا پر می شود. متداول ترین علت نیاز دندان به درمان ریشه پوسیدگی وسیع است اما دلایل دیگری مانند ضربه، سایش شدید، بیماری لثه، درمان های متعدد ترمیمی یک دندان و پروتز (روکش دندان) هم می تواند علت نیاز به درمان ریشه باشند.

اغلب افراد درد دندان، حساسیت به غذاهای گرم و سرد، در هنگام جویدن، آبسه، تورم یا خروج چرک را از نشانه های ضرورت درمان ریشه می دانند اما باید به این نکته توجه داشت که در بسیاری موارد دندان نیازمند درمان ریشه فاقد درد یا هیچ علامتی است زیرا بافت عصبی داخل دندان از بین رفته است. در این موارد دندانپزشک و معتمد مسئول با توجه به معاینه کلینیکی و کلیشه رادیگرافی، ضرورت درمان ریشه را به بیمار توضیح می دهد.

تعداد ریشه ها، شکل و قطر آن ها، وجود کانال های اضافه و جانبی، دفاع بدن، مهارت دندانپزشک و استفاده از تجهیزات پیشرفته و به روز دنیا در پیش آگهی درمان دارای اهمیت است.

در برخی ریشه ها با کانال های منحنی و زاویه دار استفاده از تجهیزات با انعطاف پذیری بالا جهت درمان ریشه دندان ضروری است. در صورتیکه بافت ملتهب تا انتهای ریشه خارج نشود، باکتری های باقیمانده در انتهای ریشه باعث ایجاد کیست، گرانولوم یا آبسه می شوند. بدین ترتیب درمان ریشه مجدد با هزینه بالاتر، جراحی اپیکو و گاها خارج نمودن دندان ضرورت می یابد.

عصب کِشی یا عصب کُشی؟

عصب کِشی یا عصب کُشی هر دو نام های غلط این درمان می باشند و نام درست آن، درمان ریشه است.

امتیاز دهید
ارسال نظر براي اين مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)